Persondatapolitik
Om hvordan Refugees Welcome respekterer retten til privatliv, når vi indsamler og håndterer persondata
Privatlivspolitikken er opdateret den 24. september 2018
Denne privatlivspolitik gælder for de informationer, som Refugees Welcome indsamler om privatpersoner, der kontakter vores organisation. Den forklarer, hvilke personoplysninger vi indsamler, og hvordan vi bruger dem.
Kontakt os på kontakt@refugeeswelcome.dk hvis du har kommentarer eller spørgsmål til politikken.
1. De personoplysninger som vi behandler
Vi har tre hovedgrupper, som vi indsamler data på:
A) personer som ønsker at være medlem eller støtte foreningen på anden vis
B) personer, som ønsker at modtage nyhedsbreve
C) personer, som beder os om hjælp med deres sag, fx vedr. asyl.
Gruppe A beder vi kun om oplysninger for at kunne identificere indbetalinger og indberette til Skat for fradrag, hvis du ønsker det. Vi kontakter dig kun, hvis vi har problemer med betalingen, eller hvis vi har vigtige informationer til dig omkring medlemsskabet. Vi anvender aldrig din kontaktinfo med henblik på at få dig til at øge støtten.
Gruppe B sender vi kun nyhedsbreve til, og kontakter dig ikke i øvrigt.
Gruppe C beder vi kun om oplysninger, som er nødvendige for at kunne hjælpe med din sag eller svare på spørgsmål.
I tabellen kan man se, hvilke typer personoplysninger vi indsamler, og hvilken behandlingsbetingelse vi opfylder i overensstemmelse med den gældende persondatalovgivning.
2. Hvordan vi anvender personoplysninger
Vi anvender kun dine informationer på en måde, som er i overensstemmelse med det formål, du gav os dine oplysninger til ifølge tabellen ovenfor.
For eksempel kan vi bruge dine personoplysninger til:
• besvare henvendelser som du har sendt til os
• holde dig orienteret, så længe du selv ønsker det
• håndtere donationer eller overførsler som du har taget initiativ til.
3. Når vi deler dine personoplysninger
Vi videregiver kun dine oplysninger til tredjepart i de følgende situationer:
• Hvis du har givet dit eksplicitte samtykke til at vi kan give videregive oplysninger til en relevant tredjepart.
• Hvis bruger en tredjeparts service til at håndtere oplysninger og har i den forbindelse indgået en databehandleraftale som opfylder de juridiske krav til brug af databehandlere.
• Hvis vi er lovmæssigt forpligtede til at dele dine oplysninger. Husk på at vi har tavshedspligt i vores rådgivning.
Vi videregiver desuden kun data til tredjeparter uden for EU, når de rette sikkerhedsforanstaltninger er til stede, som defineret i art. 46 i EU's forordning om databeskyttelse (Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016).
4. Hvor længe vi opbevarer dine personoplysninger
Vi tager principperne om dataminimering og tidsbegrænsning alvorligt. Vi har derfor interne retningslinjer som sikrer, at vi kun beder om den mindst mulige mængde oplysninger til brug for det tilknyttede forhold. Retningslinjerne sikrer også, at vi sletter oplysninger, som ikke længere er nødvendige. Vi gennemgår alle oplysninger mindst en gang om året og tjekker derved, at vi ikke opbevarer noget overflødigt. Vi gemmer kun oplysninger som er relevante for forskning eller hvor vi vurderer, at der stadig kan være grund til at vende tilbage.
5. Dine rettigheder
Du har en række rettigheder over dine personoplysninger, herunder:
• Når personoplysninger bliver behandlet på baggrund af dit samtykke, kan du på ethvert tidspunkt trække dit samtykke tilbage. Vi vil gøre det let for dig at gøre dette (fx er der i alle nyhedsbreve et link nederst, hvor man kan framelde sig med et enkelt klik, og du kan afmelde dit medlemskab når som helst ved at skrive til os.
• Du har ret til at bede os rette og/eller slette dine oplysninger.
• Du har ret til at tilgå dine oplysninger.
• Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du mener, at dine rettigheder er blevet krænket.
• Du kan få det fulde overblik over dine juridiske rettigheder på Datatilsynets hjemmeside: https://www.datatilsynet.dk/
Kontakt os, hvis du gerne vil udøve dine rettigheder nævnt ovenfor, eller andre rettigheder som du har i følge gældende lovgivning.
Vær opmærksom på, at nogle af disse rettigheder, fx retten til at få slettet dine oplysninger, vil gøre det umuligt for os at fortsætte med at rådgive eller kontakte dig. Vi vil selvfølgelig altid forsøge fortsat at kunne hjælpe dig, selvom du beder om at få slettet dine oplysninger.
6. Cookies
En cookie er en lille fil bestående af bogstaver og tal, som downloades til din computer, når du besøger en hjemmeside. Cookies bruges på mange hjemmesider og kan bruges til mange forskellige ting, fx til at registrere hvor mange besøgende en hjemmeside har.
Som nævnt under punkt 1 bruger vi cookies til at sikre en funktionel hjemmeside. Vi bruger kun cookies til at se, hvor længe man bruger hjemmesiden, hvor brugerne af hjemmesiden er i verden, hvilket sprog man vælger at se hjemmesiden på og lignende.
Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke videregiver information indsamlet via cookies til nogle kommercielle formål.
Vi bruger Google Analytics til at indsamle cookies. Informationerne indsamles anonymt og opbevares af Google. Google’s privatlivspolitik er tilgængelighed: http://www.google.com/privacypolicy.html.
7. Ændringer i privatlivspolitikken
Vi ændrer denne privatlivspolitik ved behov og sørger for at den nyeste version er tilgængelig på vores hjemmesider. Hvis en ændring i væsentlighed forringer dine rettigheder, vil du modtage en besked om ændringen.